Brandbrief aan het onderwijs: neem digitale vaardigheden op in het curriculum
18-01-2024
U vindt hier informatie over de huisartsenzorg. Van opleidingen en stages tot vergoedingen en de laa ...
Je vindt hier informatie over de huisartsenzorg. Van opleidingen en stages tot de laatste ontwikkeli ...
De huisartsenzorg is een prachtige sector om in te werken. Nergens staat de persoonlijke patiëntenzo ...
SSFH staat voor Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg. SSFH stimuleert het bieden van stageplaat ...
Arbeidsmarkt Het aantal openstaande vacatures is hoger dan ooit en de krapte op de arbeidsmarkt h ...
U vindt hier informatie over de huisartsenzorg. Van opleidingen en stages tot vergoedingen en de laa ...
Je vindt hier informatie over de huisartsenzorg. Van opleidingen en stages tot de laatste ontwikkeli ...
De huisartsenzorg is een prachtige sector om in te werken. Nergens staat de persoonlijke patiëntenzo ...
SSFH staat voor Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg. SSFH stimuleert het bieden van stageplaat ...
Arbeidsmarkt Het aantal openstaande vacatures is hoger dan ooit en de krapte op de arbeidsmarkt h ...
18-01-2024
Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit de zorg. Het bijhouden van patiëntendossiers, verwijsbrieven digitaal versturen, of een patiënt digitaal overdragen aan een collega. Steeds vaker zien we dat communicatie uitsluitend digitaal plaatsvindt. De digitale vaardigheden zijn helaas nog niet altijd op orde. Het gevolg is dat zorginstellingen veel tijd (en dus geld) moeten investeren in het bijspijkeren van deze kennis bij hun werknemers. De coalitie Digivaardig in de Zorg, waar SSFH lid van is, stuurt daarom een brandbrief naar het MBO om digivaardigheden op te nemen in hun zorg- en welzijnsopleidingen. Daarnaast bieden ze ook concrete hulp om dit probleem aan te pakken.
Projectleiders, leerlingbegeleiders, stagebegeleiders en digicoaches signaleren met name bij studenten en starters op MBO-niveau en herintreders dat de digitale skills achter blijven. Dit komt mede doordat deze vaardigheden nog niet standaard in zorg- en welzijnopleidingen op dit niveau zitten. Marianne Gardien (MBO Raad en lid van de Stuurgroep Digivaardig in de zorg) zegt hierover het volgende: “Wie niet met deze doelgroep werkt is verbaasd: “Jongeren zijn toch digivaardig? Ze zitten op TikTok, Instagram en zijn vergroeid met hun smartphone!” Dat klopt. Maar dat betekent niet dat ze digitale formulieren kunnen invullen, veilig kunnen omgaan met client/patiëntgegevens, veilig omgaan met wachtwoorden of e-mails kunnen sturen. Dit blijken uitdagingen voor jongeren die met hun diploma op zak starten in de zorg, horen wij van werkgevers.”
Op landelijk niveau wordt er al gewerkt aan leerlijnen waarin digitale vaardigheden extra aandacht krijgen. De realiteit is dat dit niet snel genoeg gaat en zorginstellingen ondertussen veel tijd kwijt zijn aan het aanleren van digivaardigheden. De coalitie Digivaardig in de Zorg beseft dat dit veel vraagt van het onderwijs. Daarom zijn er op de website van Digivaardig in de Zorg nu al een zelfscan, verschillende activiteiten en andere handvatten te vinden voor een steuntje in de rug.