Doel van het project
Dokter Drenthe wil het aantal opgeleide doktersassistentes vergroten. Het zorgen voor meer opleidingsplaatsen in de dagpraktijken voor BBL-studenten kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Om die reden wil Dokter Drenthe graag onderzoeken wat redenen zijn dat huisartsenpraktijk ervoor kiezen geen BBL-leerwerkplek aan te bieden. Dit project is er dan ook mede op gericht deze redenen te inventariseren, meer informatie en voorlichting te geven aan praktijken én meer specifiek de meerwaarde te onderzoeken van het aangaan van werkgeverschap van BBL-ers door Dokter Drenthe.
Activiteiten
- D.m.v. een enquête en 10 interviews in kaart brengen wat randvoorwaarden zijn voor praktijken om een BBL-er in dienst te nemen en wie binnen de organisatie invloed heeft op het nemen van het besluit tot het aanstellen van BBL-ers. Resultaat en conclusies in een notitie.
- Onderzoek naar mogelijkheden en juridische randvoorwaarden voor formeel werkgeverschap bij Dokter Drenthe en ook of dit daadwerkelijk een probleem oplost.
- In gesprek met afdeling Communicatie over de mogelijkheden tot het bereiken van de verschillende doelgroepen in de huisartsenpraktijk en welke middelen daarvoor ingezet kunnen worden.
- Maken van een communicatieplan met daarin wat we gaan doen om praktijken te bereiken, m.b.v. welke middelen en welke termijnen.
- Onderzocht wordt of het organiseren van informatiebijeenkomsten op locatie van de BBL-opleiding een zinvolle bijdrage kan leveren aan de benodigde informatievoorziening.
- Om kwaliteit van begeleiding te ontwikkelen en het behoud van deze kwaliteit binnen de huisartsenpraktijk te borgen wordt in kaart gebracht op welke manier doktersassistentes die begeleiding van BBL-ers op zich nemen ondersteund kunnen worden, bijvoorbeeld door middel van een kennisnetwerk c.q. intervisie
Beoogde resultaten:
Dit project heeft als doel te inventariseren waarom dagpraktijken wel of niet kiezen voor het opleiden van BBL-ers. Daarbij wil het specifieker in kaart brengen wat de meerwaarde is als DokterDrenthe het formele werkgeverschap voor haar rekening neemt. Op basis van de uitkomsten deze punten wil Dokter Drenthe een structureel communicatieplan maken om de verschillende functiegroepen te bereiken én te voorzien van de voor hen belangrijke informatie. Bij Dokter Drenthe is kennis over BBL-opleidingsplaatsen, subsidiemogelijkheden, betrokken organisaties en dit project moet er ook voor zorgen dat deze kennis wordt geborgd en actueel gehouden. Als laatste investeert Dokter Drenthe structureel in praktijkbegeleiding door het geven van training, intervisie en het faciliteren van een online (kennis)netwerk
Terug naar alle projecten
Project:
Vergroten aantal BBL-leerwerkplekken in de dagpraktijken
Initiatiefnemer:
Dokter Drenthe
Samenwerkende partijen
Alfa College
Subsidiebedrag
€25.000,00
Looptijd
Januari 2024 - oktober 2024